Nieuws
Indien je Onderdelen hebt, contacteer ons, Wij kunnen geen hoofdprijzen betalen omdat wij niet gesponseerd worden. Het is club geld wat door een kleine groep leden bijeen gebracht wordt . Maar geef ons de kans om een bod te doen of doneer aan ons. contact via mitsubishicelestehobbyclub_10@msn.com of 06-28188204
Mitsubishi Celeste History
Toen de Japanse motorshow in de herfst van 1974 zijn deuren opende, werd er een nieuwe sportcoupé -die een knipoog naar de Ford Mustang II kon maken op basis van de Lancer voorgesteld.
Het betrof hier de Lancer - Celeste, die leverbaar was met een 1400 (1439cc Lancer motor) en een 1600ST (1597cc Lancer en Galant motor).
De wagens waren toen alleen nog maar voor de Japanse markt verkrijgbaar.
HNG ( Hart Nibrig en Greeve: toen der tijd Mitsubishi Nederland ) wachtte met de import van de Colt - Celeste ( zoals hij in Nederland ging heette ) tot dat de 2000GT (1995cc) Celeste ook
beschikbaar was.
Dit was dan in maart 1976. Ook deze Mitsubishi mocht er zijn, want binnen 12 maanden mochten bijna 2000 Celeste’s onder de rode boeiborden van de showrooms van de Nederlandse Mitsubishi dealer
vandaan rijden.
Mitsubishi Celeste is van de eerste generatie Mitsubishi in Nederland.
Samen met de Galant en Lancer Kwamen ze in de jaren 70e op de Nederlandse Markt.
Mitsubishi had in het eerste jaar reeds 4500 auto’s verkocht in Nederland, wat op zich een zeer goede prestatie was voor een nieuw merk.
De Celeste heeft hetzelfde onderstel als de Lancer type A72. en is in 3 variaties op de Nederlandse markt geweest.
De 1600 ST met een 1597 cm3 en 54 PK en een 4g32 Blok en een 4 vers. Bak of automaat.
De 2000 GT met een 1995 cm3 en 73 PK en een 4g52 Blok en een 5 vers. Bak of automaat.
De 2000GSR met ook een 1995 cm3 echter 105 PK en dubbele carburateurs
De verschillen tussen de types Celeste zijn klein.
De eerste series
1975-1976 hadden hoek achterlichten, ronde koplampen en chromen bumpers.
Het embleem bestond uit een horizontale afbeelding met type aanduiding.
De kleine achterraam jaloezie had 3 spijlen, de wieldoppen hadden net als op het stuur een paardenlogo het interieur was alleen in deze uitvoering leverbaar.
Van de eerste serie Celeste’s zijn er nog twee 1600 ST en één 2000 GT over in Nederland.
Raymond Geraards - 1600 ST / Orgineel
Henk de Graaf - 2000 GT / Gerestaureerd
Remco Dekens - 1600 ST / Gerestaureerd
De tweede serie.
1977-1978 hebben rechte achterlichten en ipv een ketting motor een distr. snaar.
Ook kregen de 1600 uitvoeringen een balansas in het motorblok.
Het embleem in de gril werd een langwerpige uitvoering in het midden van de gril.
De bekleding was leverbaar in de kleurstelling Zwart en Bruin / Wit.
Dit gold voor stoel, Achterbank en vloerbedekking.
De geruite stof was voor alle types gelijk van dit bouwjaar.
Ook kreeg het rooster op de kleine achterraampjes een 4e spijl
Van het type 1977 – 1978 zijn nog meerdere auto’s in Nederland.
Niet allemaal aangesloten bij clubs, ook worden er nog Celeste’s bij particulieren
gekoesterd en onderhouden
Bij het derde type 1979- 1981 waren meerdere verschillen.
Vierkante koplampen ipv Rond
Achterlichten kregen een face lift.
De chromen bumpers werden zwart en aparte rubberen hoek stukken.
De achterassen werden vervangen door Dion achterassen, deze zorgde voor een iets betere wegligging.
De deuren werden ook iets ronder afgewerkt.
De gril werd met vierkante blokjes en het typische loge ( de drie diamanten)
Ook in dit type werd de bekleding weer veranderd
Het type 1979-81 zijn nog het meest aanwezig.
De kleurstelling in deze types bleef ook beperkt tot zwart/grijs en bruin/wit.
Wel verdween het blokjes motief en werd vervangen door een egale kleur stof.
Mitsubishi kende voor die tijd een ongekende luxe die in deze generatie auto’s aanwezig was en de zeer betrouwbare en stille motoren van die tijd maakt het merk snel populair.
Zo was er standaard een ruitenwisser Interval, in hoogte verstelbaar stuur en toerenteller,
Gelaagde voorruit, alle ramen waren voorzien van een getinte kleur, achterruit verwarming en een rembekrachtiging. Ook heel luxe voor die tijd was het met een houtmotief afgewerkte
Dashboard
Het interieur was standaard voorzien van verstelbare stoelen met hoofdsteun, neerklapbare achterbank,
Spiegeltje aan de passagiers kant en vele opbergvakjes.
De motoren die hier leverbaar waren, waren de 1600 en de 2000 cc exemplaren.
Wat de Celeste trouwens zo bijzonder maakt is dat de 2000 GT vanaf het begin beschikt over balansassen in de motor.
Dit maakte de motor een bijzonder geluidsarm.
De eerste types 1600 waren beduidend luidruchtiger
In 1977 vond de eerste facelift plaats met een licht gewijzigd uiterlijk en gemodificeerde techniek.
Nu is in de 1600 motor ook uitgerust met twee balansassen in het motorblok.
Verder werd aan het motoren programma bij de 2000 Celeste de GSR toegevoegd, die al eerder in Japan wel leverbaar was.
Dit houdt in dat het 2.0 liter motorblok werd uitgerust met dubbele carburateur.
De GSR versie werd bij het uitkomen van de 3e type voor Nederland geschrapt.
Vanaf begin 1979 was deze versie niet meer leverbaar.
Alleen de 1600ST en de 2000GT bleven leverbaar.
De Celeste, die gemaakt is van 1975 tot en met 1980 á 1981 kent drie modellen:.
De facelifts bestonden uit bescheiden modificaties.
zoals lichte uiterlijke wijzigingen, of verbeterde/gewijzigde techniek.
Het eerste type Celeste had een benzinetank met een capaciteit van 45 liter, op de latere modellen werd de tank 5 liter vergroot.
Maar ook Wisselstroomdynamo met elektronische spanningsregelaar, Elektronische ontsteking, vergroot radiateur oppervlak, gewijzigde benzinetank beluchting en ontluchting, en een vergrootte
achterruit.
Aan het eind van het Celeste tijdperk werden er in 1980 nog 2 speciale uitvoeringen uitgebracht.
Op basis van de 1600ST werden er een zwarte en Bordeaux rode jubileum uitgave gelanceerd
Bij komende afwijkingen Tav. de andere 1600 waren de striping aan de zijkanten.
De hemel en stoelbekleding waren in Zwart uigevoerd bij allebeide.
Bij de Zwarte uitvoering waren de velgen net als de Striping goudkleurig uitgevoerd.
Bij de Bordeaux rode uitvoering is de striping in het zilver uitgevoerd.
De beide auto's zijn uiterst zeldzaam en bij mij weten zijn er van elk excemplaar nog 1 in nederland. de kentekens zijn GV-70-VK en GS- 92-YF.
( * Gedeeltelijk info komt van Maurice Lehaye oudere informatie site af )